Do’s en dont’s bij ondersteunen in gecijferdheid

 

Hoe staat het met het aanbod om gecijferdheid te verbeteren, waar moet je als docent op letten en wat werkt bij het verbeteren van gecijferdheid?

Waarvoor is gecijferdheid nodig binnen de domeinen Financiën, Burgerschap, Gezondheid en Werk? En wat werkt bij het verbeteren van gecijferdheid binnen deze contexten?

Hoe kun je als docent volwassenen begeleiden om hun rekenvaardigheden te verbeteren? Zij hebben in elk geval baat bij een docent die beschikt over kennis van rekenen én over pedagogische vakkennis om op verschillende manieren rekenen aan te leren. Maar wat nog meer?

Uit Iers onderzoek (2021) (Engelstalig) blijkt dat gevoelens van angst en schaamte volwassenen ervan kunnen weerhouden om deel te nemen aan programma’s die hen kunnen helpen bij het verbeteren van de gecijferdheid. Het rekenonderwijs in het algemeen is wel gericht op het vergroten van conceptueel begrip in levensechte contexten. En hoe kan gecijferdheid in de volwasseneneducatie het beste worden aangepakt? Eén van de aanbevelingen is bijvoorbeeld de leerling te helpen eerder opgedane vaardigheden te herkennen en waarderen en deze in relatie brengen met de meer formele benaderingen. Lerende volwassenen doen hun eigen rekengedrag namelijk vaak af als ‘gezond verstand’.