1: De derde ruimte
Het concept van de derde ruimte is een concept dat vormgeeft aan gemeenschapszin, leren een plezierige ervaring is en een plek die dicht bij de mensen staat. Creativiteit is hierin leidend en dat is de kern van ons onderwijs en een leven lang ontwikkelen. Het is een plek voor iedereen, toegankelijk en afgestemd op individuele behoeften. Betrokkenen en tevens belanghebbenden zoals ngo’s, overheden en maatschappelijke leiders kunnen hieraan bijdragen via workshops, conferenties en sociale media. ‘We moeten deze ideeën vertalen naar beleid en verandering creëren door betrokkenheid en gedeelde inhoud. Zo wordt leren voor iedereen toegankelijk én leuk!’
2: Van misfit naar re-fit
Een tweede inzicht is de reis van 'misfit' naar 're-fit'. Hierbij draait het om geluk, balans en gedeelde verantwoordelijkheid om voor iedereen een passende plek te vinden op de arbeidsmarkt waar bestaande en eventueel nieuw te verwerven vaardigheden belangrijker zijn dan een diploma. Dit is relevant op persoonlijk en maatschappelijk niveau en vraagt om betrokkenheid van experts, ambassadeurs en ministeries. Dit idee kunnen we verder uitdragen via persoonlijke reflecties, podcasts en infographics. EPALE is bij uitstek het platform om dit op Europees niveau te kunnen verspreiden.
3: De kracht van Europese samenwerking
Na afloop van dit bezoek realiseren veel deelnemers zich wederom wat het belang en de kracht is en kan zijn van Europese samenwerking. Dit gaat niet alleen over het leren van anderen, maar ook over het actief delen van die kennis. De NSS’en zetten zich hier al veel voor in, maar deze ervaring leert dat er meer ruimte kan worden gecreëerd om kwaliteit boven kwantiteit te stellen en op inhoud met elkaar uit te wisselen, te creëren en te inspireren. Hierin hebben EPALE, experts, ambassadeurs en andere belanghebbenden binnen het kader van Erasmus+ een plek én een rol. Daarvoor is samenwerking nodig in creatieve en inspirerende omgevingen, met ruimte voor discussie en verbinding. Belangrijk is om dit op de agenda van de NSS-bijeenkomsten te zetten en het te integreren in de werkplannen. Denk aan online bijeenkomsten, korte, dynamische presentaties en uitwisselingen op locatie.
4: Echte hulp voor echte mensen
Het werk van professionals in de volwasseneneducatie en daarmee ook dat van EPALE draait allemaal om het ontwerpen van activiteiten die gericht zijn op de echte behoeften van echte mensen. Dit vergt samenwerking tussen non-formele trainingsorganisaties, arbeidsbureaus, gemeenten en andere instanties. Zo creëer je echt gelijke kansen voor iedereen. Dit gedachtegoed verdient het om verspreid te worden in de seminars, webinars en artikelen op EPALE.
Deze opbrengsten zijn niet alleen ideeën op papier; ze zijn de bouwstenen van actie en verandering. Samen kunnen ze de toekomst van leren en samenwerken vormgeven.