Ik ga op studiebezoek en neem mee...

Na twee volle dagen vol mooie voorbeelden, inspiratie en Europese uitwisseling, wordt het tweedaagse studiebezoek afgerond met ruimte voor reflectie en bezinning. Rian Hendriks en Imme van den Boogaard, adviseurs bij CINOP, begeleiden de deelnemers bij deze exercitie aan de hand van de service-design-thinking-methodiek. De deelnemers kwamen tot vier belangrijke punten die hun ideeën over non-formeel leren hebben verrijkt.

Reflection and contemplation

1: De derde ruimte

Het concept van de derde ruimte is een concept dat vormgeeft aan gemeenschapszin, leren een plezierige ervaring is en een plek die dicht bij de mensen staat. Creativiteit is hierin leidend en dat is de kern van ons onderwijs en een leven lang ontwikkelen. Het is een plek voor iedereen, toegankelijk en afgestemd op individuele behoeften. Betrokkenen en tevens belanghebbenden zoals ngo’s, overheden en maatschappelijke leiders kunnen hieraan bijdragen via workshops, conferenties en sociale media. ‘We moeten deze ideeën vertalen naar beleid en verandering creëren door betrokkenheid en gedeelde inhoud. Zo wordt leren voor iedereen toegankelijk én leuk!’

2: Van misfit naar re-fit

Een tweede inzicht is de reis van 'misfit' naar 're-fit'. Hierbij draait het om geluk, balans en gedeelde verantwoordelijkheid om voor iedereen een passende plek te vinden op de arbeidsmarkt waar bestaande en eventueel nieuw te verwerven vaardigheden belangrijker zijn dan een diploma. Dit is relevant op persoonlijk en maatschappelijk niveau en vraagt om betrokkenheid van experts, ambassadeurs en ministeries. Dit idee kunnen we verder uitdragen via persoonlijke reflecties, podcasts en infographics. EPALE is bij uitstek het platform om dit op Europees niveau te kunnen verspreiden.

3: De kracht van Europese samenwerking

Na afloop van dit bezoek realiseren veel deelnemers zich wederom wat het belang en de kracht is en kan zijn van Europese samenwerking. Dit gaat niet alleen over het leren van anderen, maar ook over het actief delen van die kennis. De NSS’en zetten zich hier al veel voor in, maar deze ervaring leert dat er meer ruimte kan worden gecreëerd om kwaliteit boven kwantiteit te stellen en op inhoud met elkaar uit te wisselen, te creëren en te inspireren. Hierin hebben EPALE, experts, ambassadeurs en andere belanghebbenden binnen het kader van Erasmus+ een plek én een rol. Daarvoor is samenwerking nodig in creatieve en inspirerende omgevingen, met ruimte voor discussie en verbinding. Belangrijk is om dit op de agenda van de NSS-bijeenkomsten te zetten en het te integreren in de werkplannen. Denk aan online bijeenkomsten, korte, dynamische presentaties en uitwisselingen op locatie.

4: Echte hulp voor echte mensen

Het werk van professionals in de volwasseneneducatie en daarmee ook dat van EPALE draait allemaal om het ontwerpen van activiteiten die gericht zijn op de echte behoeften van echte mensen. Dit vergt samenwerking tussen non-formele trainingsorganisaties, arbeidsbureaus, gemeenten en andere instanties. Zo creëer je echt gelijke kansen voor iedereen. Dit gedachtegoed verdient het om verspreid te worden in de seminars, webinars en artikelen op EPALE.

Deze opbrengsten zijn niet alleen ideeën op papier; ze zijn de bouwstenen van actie en verandering. Samen kunnen ze de toekomst van leren en samenwerken vormgeven.

Inzichten visualiseren

De inzichten van het studiebezoek zijn verzameld aan de hand van octopusclustering. Dit is een werkvorm die veel wordt gebruikt in de service-design-thinkingmethodiek. Het is een manier die helpt bij het structureren van gedachten en ideeën op een manier die samenwerking bevordert en inzichtelijke resultaten oplevert.

Werkwijze

Zowel individueel als in groepjes kregen de deelnemers enkele reflectievragen voorgelegd om de inzichten en geleerde lessen concreet te kunnen verwoorden. Na het beantwoorden van de reflectievragen per groepje werd alle input geclusterd op de muur. Dit leidde tot een heldere categorisering van de inzichten en antwoord op de centrale vraag: ‘Welk inzicht uit het studiebezoek wil je in je eigen omgeving gebruiken?’

De ideeën werden ondergebracht samen in grotere thema's en vervolgens stemden de deelnemers op hun favorieten. De gekozen thema's waren: Derde Ruimte (Third Space), Europese samenwerking, Misfit-Re-fit, en Echte Hulp voor Echte Mensen.

Toelichting infographic

In de infographic zijn de thema’s weergegeven als driehoeken, omlijnd door witte lijnen. Vervolgens zie je welke ideeën de deelnemers hadden bij de concretisering van de thema’s aan de hand van enkele vragen:

  • Wat is het meest interessante aspect van dit inzicht?
  • Waarom spreekt dit inzicht jou aan?
  • Hoe kun je dit inzicht in jouw omgeving delen?
  • Waar kun je dit inzicht delen wanneer je terug bent?
  • Wie moet betrokken worden bij het toepassen van dit inzicht in een andere omgeving?

Klik op de afbeelding voor een vergroting