Brede doelgroep voor inclusieve onderwijsaanpak
Voor een inclusievere onderwijsaanpak richten we ons op een bredere doelgroep: studenten met een ondersteuningsvraag. Dit zijn studenten die belemmeringen ondervinden vanwege een functiebeperking, chronische ziekte, psychische klachten, zwangerschap, jong ouderschap, gendertransitie of bijzondere familieomstandigheden zoals mantelzorg.
Inclusief onderwijs en een veilig studieklimaat zijn prioriteit
Ruim een derde van de studenten studeert met een functiebeperking (bron: Staat Inclusief Onderwijs 2023). Ook studentenwelzijn staat onder druk. Er is een sterke samenhang tussen de toename van stress, prestatiedruk en financiële zorgen met verminderde mentale gezondheid. Inclusief onderwijs en een veilig studieklimaat zijn prioriteit. Dit is een grote opgave voor onderwijsinstellingen. Door gebrek aan tijd, menskracht, hoge werkdruk en ook versnippering van kennis kan het voor onderwijsinstellingen lastig zijn om toegankelijk en inclusief onderwijs vorm te geven. Krachtenbundeling voor kennisdeling en samenwerking voor duurzaam inclusief onderwijs is nu meer dan nodig.
Voldoende faciliteiten en ondersteuning
Toegankelijk en passend onderwijs in Nederland is het bieden van voldoende faciliteiten en ondersteuning, die gemakkelijk toegankelijk en online vindbaar zijn. Met inclusief onderwijs wordt proactief gewerkt aan de algemene toegankelijkheid van het onderwijs zodat maatwerk steeds minder nodig is. Zeven jaar na de ratificatie van het VN-verdrag Handicap zijn er belangrijke verbeteringen doorgevoerd, waaronder verbeterde digitale toegankelijkheid en meer betrokkenheid van studenten met een ondersteuningsvraag. De ondertekening van de intentieverklaring VN-verdrag Handicap door onderwijsinstellingen in het mbo en hoger onderwijs onderstreept hun toewijding aan deze principes. We stimuleren instellingen dan ook om zich bij deze verklaring aan te sluiten om hen te helpen bij het implementeren van de doelstellingen.
Samen werken aan toegankelijk onderwijs voor iedereen
Met dit magazine gaan we in op de verschillende facetten van het VN-verdrag en wat dit betekent voor het onderwijs. Ook blikken we terug op bereikte mijlpalen, ervaringen van onderwijsprofessionals en studenten en delen we kansen en mogelijkheden die essentieel zijn voor het creëren van een toegankelijke en inclusieve leeromgeving. We hopen je hiermee te inspireren om samen te werken aan onderwijs die toegankelijk is voor iedereen.